Denna webbplats använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen. Fortsätter du innebär det att du accepterar att cookies används.
{{ node.Name }} {{ node.Name }}

Socker eller sötningsmedel?

Oavsett om maten innehåller socker eller sötningsmedel är det bra att fundera över när och hur mycket sött som är lämpligt. Mat med socker ger mycket kcal, men ingen näring. Mat sötad med sötningsmedel tillför sällan viktiga näringsämnen.

Det är klokt att begränsa mängden söta livsmedel i kosten – oavsett om det är vanligt socker eller sötningsmedel. Lightläsk och lightsaft är inga nyttigare alternativ än vanlig läsk och saft, men ger inget blodsocker, varför de är att föredra.

Tänk på att sockerfritt godis sällan är kolhydratsfritt men att det är långsamma kolhydrater. Det kan behöva insulin. Sockerfritt godis innehåller sockeralkoholer som har laxerande effekt.

Är det farligt att äta sötningsmedel?

Nej, det är inte farligt att äta livsmedel som innehåller sötningsmedel. Alla sötningsmedel som används som tillsatser är godkända efter noggranna tester och är säkra att konsumera inom gränsvärden för acceptabelt dagligt intag (ADI). ADI-värdet är den mängd som kan konsumeras dagligen under en livstid utan förväntade hälsorisker.

Lightdryck

Aspartam, som godkändes i Sverige i början av 1980-talet, är ett av de vanligaste sötningsmedlen i drycker och en av de mest testade ingredienserna som används i livsmedel. Ämnet är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparginsyra, som även finns som naturliga byggstenar i proteiner och ingår i vår normala kost. Flera studier visar att konsumtion av aspartam i dryck är ofarligt.

Relaterade artiklar

×
  • {{ node.Name }}