Denna webbplats använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen. Fortsätter du innebär det att du accepterar att cookies används.
{{ node.Name }} {{ node.Name }}

Nordiska näringsrekommendationerna

De nordiska näringsrekommendationerna (NNR2012) är resultatet av över 100 nordiska kostforskares genomgång av samtliga vetenskapliga studier efter år 2000.

Näringsrekommendationerna baseras på den samlade kunskapen från dessa studier. Skillnad i kostrekommendationer kan givetvis skilja mellan olika individer, olika åldrar och framförallt mellan typ 1- och typ 2-diabetes.

Utifrån näringsrekommendationerna är följande matråd bra för alla

  • • Ät regelbundna måltider. Frukost, lunch, middag och kanske några mellanmål (men undvik småätande). Då får din kropp ny energi hela tiden och du blir inte alltför hungrig mellan måltiderna.
  • • Öka konsumtionen av grönsaker, baljväxter (bönor, linser), frukt, bär, fisk, skaldjur, nötter och frön.
  • • Byt spannmålsprodukter (bröd, gryn) av vitt och siktat mjöl mot fullkornsprodukter.
  • • Byt smör och smörbaserade matfetter mot vegetabiliska oljor och oljebaserade matfetter.
  • • Byt feta mejeriprodukter mot magra.
  • • Minska konsumtionen av rött kött, charkvaror och varor med mycket socker och salt (som godis, bakverk och glass). Undvik särskilt söta drycker.

Relaterade artiklar

×
  • {{ node.Name }}