Denna webbplats använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen. Fortsätter du innebär det att du accepterar att cookies används.
{{ node.Name }} {{ node.Name }}

Kan du ge första hjälpen vid typ 1-diabetes?

När personer med typ 1-diabetes får alltför lågt blodsocker kan tillståndet bli livshotande. Här får du viktiga tips om vad du bör göra om en person med typ 1-diabetes får för lågt blodsocker.

Alltför lågt blodsocker, så kallad hypoglykemi, kan uppstå på grund av för mycket insulin, för lite mat eller för mycket intensiv fysisk aktivitet. När detta händer är det viktigt för personer med typ 1-diabetes att snabbt få i sig något som höjer blodsockret, i första hand och helst druvsocker (dextrosol), om inte druvsocker finns, lite saft, läsk eller mjölk. Vid för lågt blodsocker uppstår energibrist vilket i första hand drabbar hjärnan.

Socker kan rädda liv vid lågt blodsocker – ge aldrig insulin!

Så här ger du första hjälpen till en person med lågt blodsocker:

1. Är personen vid medvetande ska du ge socker, helst druvsocker, i andra hand något som innehåller socker exempelvis sockrad saft, läsk, godis, mjölk, frukt eller något annat sött.

2. Är personen medvetslös ska dennes luftvägar kontrolleras och personen ska läggas i stabilt sidoläge. Ring sedan 112.

3. Sker blodsockerfallet i hemmiljö, eller om en diabetesväska finns tillgänglig, leta efter glukagon i form av nässpray eller spruta i orange förpackning. Läs instruktionerna före användning. Nässpray av glukagon eller en glukagon-injektion under huden leder oftast till att personen vaknar upp efter 10-20 minuter. Personen kan då få något ytterligare att äta.

Klicka på bilden för att förstora den.

Förmågan att vara koncentrerad, tänka klart och kunna lösa problem minskar. Vid snabbt sjunkande blodsocker blir hjärnan rädd. Hjärnan skickar då med hjälp av nerver och stresshormoner signaler till levern att producera eget socker. Som biverkan till dessa signaler upplevs en så kallad känning vilket ofta innebär:

 Hjärtklappning.

 Darrighet i fingrarna och svaghet i benen.

 Blekhet.

 Kallsvettning.

Skulle blodsockret gå ned alldeles för lågt kan det leda till kramper och medvetslöshet. Detta kallas för insulinchock. Om du påträffar en medvetslös person ska du kontrollera att luftvägarna är fria, vända personen i stabilt sidoläge och ringa 112.

Hjälp oss besegra typ 1-diabetes

Hjälp oss ge forskarna rätt förutsättningar för att besegra typ 1-diabetes. Swisha valfritt belopp till 900 05 97 och märk din gåva "Besegratyp1". Tillsammans är vi starka.

Du kan enkelt ladda ned bilden och öppna den i din Swish-app för att ge en gåva till forskningen.

Tillsammans för att öka kunskapen om typ 1-diabetes

Under maj 2021 kommer vi tillsammans med våra samarbetspartners, företagsvänner och eldsjälar att sprida kunskap om typ 1-diabetes. 

 Läs mer om hur du kan engagera dig i vår kampanj

×
  • {{ node.Name }}