{{ node.Name }} {{ node.Name }}

Nick's stöttar typ 1-diabetesforskningen i november

Senast uppdaterad: 2021-11-12

Under diabetesmånaden satsar livsmedelsföretaget Nick's för att öka kunskapen om typ 1-diabetes och samla in pengar till forskningen. Satsningen är en del av ett nystartat samarbete med Barndiabetesfonden.

Nick's, som tidigare gick under namnet Nutri-Nick, grundades 2017 av Niclas Luthman och Carl Bäcklund. Idag säljer företaget sockerfria produkter i form av glass, proteinbars och konfektyrbars. Under november samarbetar Nick's med ett flertal företag för att öka kunskapen om typ 1-diabetes och samla in pengar till den livsviktiga forskningen.

– Vi arbetar med en handfull ICA-butiker där vi driver kampanjen ”Gott med blått”. Där har vi tagit fram en del bakverk som ICA säljer till förmån för forskningen. I samband med kampanjen uppmuntrar vi konsumenter att swisha en gåva till Barndiabetesfonden och använda våra produkter för att baka blått. Lindas bakskola är också med i kampanjen vilket är jättekul. Hon använder våra produkter för att baka saker som är goda men som inte påverkar blodsockret. Förutom detta donerar vi en del av det vi säljer till Barndiabetesfonden och skänker för varje produkt som vi säljer hos apotea.se till forskningen, säger Stefan Lagerqvist, vd på Nick's.

Hur kommer det sig att ni valde att samarbeta med Barndiabetesfonden?

Stefan Lagerqvist är vd på Nick's.

– När vi kom i kontakt med Barndiabetesfonden fick vi lära oss att forskarna är övertygade om att man kan lösa gåtan kring typ 1-diabetes, men att det idag inte finns tillräckligt med resurser för att göra det. Vi visste redan att typ 1-diabetes är fruktansvärt och när vi fick veta att det kan komma en lösning på gåtan kände vi att vi vill vara med och bota sjukdomen. Det gör vi genom att driva kunskap så att forskningen får tillräckliga resurser för att hitta ett botemedel, säger han.

Idéen till Nick's föddes efter att Niclas Luthman, som är en av företagets grundare, diagnosticerades med prediabetes, berättar Stefan.

– När Niclas fick diagnosen prediabetes började han äta mer hälsosamt och då lyckades han förebygga sina symptom. Då kände han samtidigt att det inte fanns något gott att äta utan att det påverkar blodsockret. Som den entreprenör han är letade han efter produkter som är nyttiga och laborerade därefter med smaker i sitt eget kök. Det var startskottet till det som idag är Nick's. Han kontrollerar sitt blodsocker flera gånger om dagen för att säkerställa att våra produkter inte påverkar hans blodsocker.

Utöver glass och bars säljer man en portfölj med 15 naturliga sötningsmedel som kan användas till såväl bakning som sötning av yoghurt och andra produkter.

Nick's säljer sockerfria produkter i form av glass, proteinbars och konfektyrbars.

– En stor del av dem som köper produkter i vår sötningsportfölj är personer med diabetes som vill använda substitut till socker. Vi använder inte artificiella sötningsmedel utan alla sötningsmedel vi använder kan man hitta i naturen. Det vi gör världsunikt är att vi lärt oss hur vi sötar olika saker med olika sötningsmedel beroende på vilken konsistens, munkänsla och smak man vill ha.

Vad vill ni säga till andra företag som vill bidra till typ 1-diabetesforskningen?

– Typ 1-diabetesforskningen får så mycket mindre resurser än andra ändamål. Att stötta Barndiabetesfonden innebär att man som företag bidrar till förändring. Om man inte har en stark koppling till något särskilt ändamål borde man verkligen stötta Barndiabetesfonden, säger Stefan Lagerqvist.

Stötta Nick's kampanj

Swisha valfritt belopp till 900 05 97 och dela med dig av dina blåa recept i sociala medier. Tagga @nicks och @barndiabetesfonden i inlägget och använd hashtaggen #gottmedblått

 Tryck här för att se alla Nicks-produkter på apotea.se

Pontus Keskisärkkä
Kommunikatör, Barndiabetesfonden
 Skicka e-post

Våra kommunikatörer arbetar med att producera texter och artiklar om allt som rör typ 1-diabetes. 

×
  • {{ node.Name }}