Denna webbplats använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen. Fortsätter du innebär det att du accepterar att cookies används.
{{ node.Name }} {{ node.Name }}

Träna med Mårten Nylén

Vi bör röra på oss varje dag. Och regelbunden motion hjälper oss att må bra både fysiskt som mentalt. Vi vet även idag att motion kan reducera stress, hjälpa oss att sova bättre och ökar vår kropps kapacitet.

Det finns tusentals olika sätt att röra på sig, och när det kommer till motion så definieras motion olika av olika personer. Viktigast är att du alltid utgår från dig och dina egna förutsättningar, och sedan sätter fokus på det du kan göra och tycker känns bra.

Två smarta sätt att få in rörelse i sin vardag är ”vardagsmotion” och ”rörelsepauser” Med vardagsmotion menar jag att man lägger till rörelse i saker man gör i vardagen. Det kan till exempel vara att man tar trappor istället för hiss, går av bussen nån station innan för att få lite promenad, eller att man reser sig från stolen en stund på jobbet. Med rörelsepauser menar jag att man bryter av stillasittandet med att röra på sig på något sätt. Det kan vara enkla rörelser som att rulla armarna framåt eller att göra några benböj, men att röra på sig och skapa lite cirkulation. När vi rör på oss ökar pulsen och mer syre skickas ut till både kropp och huvud.

Mårten är pappa till Juli 14 år, som fick typ 1-diabetes för fyra år sedan.
Foto: Marcus Järvinen

När det kommer till träning och motionsval tycker jag att man bör ha med sig syfte, enkelhet och ett leende. Att ha ett syfte med det du gör. Syftet kan vara en målsättning, men även att stärka, förebygga eller kanske bara att ha kul. Med enkelheten menar jag att man inte gör ett jätteprojekt av att få till sin träning. Tänk på att det finns massor av sätt att röra på sig. Vi kan hitta leenden i allt, och när man tycker något är kul så blir det enklare att hålla igång. Oavsett om du inte har några bra rutiner idag så är alla steg framåt steg framåt oavsett storlek. Samma gäller med förbättringar. ”Bra resultat får vi inte, de skapar vi.” En smart sak att ta med sig oavsett vad just du vill skapa, ändra på, eller lyckas med, är att skapa bra förutsättningar. Och det kan vi enkelt göra med något jag kallar för ”balansbordet”. Tänk dig ett runt bord med fyra ben. Om man skulle plocka bort ett ben står bordet troligtvis kvar, men tar man bort två så faller bordet. Jag anser att för att skapa bra förutsättningar så behöver vi se över balansen. Och ”balansbordet” är vi, och de fyra benen är de fyra faktorerna motion, kost, vila (sömn & återhämtning) samt stress.

Du ska nu få två enkla sätt att skapa balans och bra förutsättningar. Det första är att man alltid startar med att se över de fyra benen hos sig själv för att lokalisera den svagaste. Varför? Jo, för att vet vi vart vi är som svagast, så är det där vi bör starta. Det vill säga att vi gör en förbättring där den behövs som bäst. Och då blir effekten bättre än om vi hade startat där det redan funkar. Skulle det vara så att du nu har fler svaga länkar så kan du starta med det som känns bäst då alla förbättringar ger ett resultat.

Det andra smart du kan testa är att när du har obalans och det kommer vi ha många gånger för det är så livet ser ut, så stärk de övriga istället för att alla går omkull ett efter ett. Det finns många saker vi inte kan ändra på men samtidigt finns det alltid massor av saker vi kan påverka, göra annorlunda eller skapa. Och det är där vi sätta vårt fokus. Balansbordet fungerar och är ett effektivt verktyg för att skapa bra förutsättningar för att skapa goda resultat.

Här kommer ett upplägg i Smart träning att testa

Det är ett pass bestående av fem övningar där du jobbar igenom hela kroppen på ett enkelt men effektivt sätt. Du utför övningarna i en cirkel med 30 sekunders aktivitet på varje, minimalt med vila mellan övningarna, och med 30–60 sekunders vila mellan rundorna. Gör tre till fem varv och glöm inte att värma upp lite innan du startar. Vill du utveckla passet vidare kan du även kombinera detta med en kortare löprunda, promenad eller annan cardio.

Läs mer om Mårtens smarta träningspass här.

Hjälpte denna artikel dig?

Det här är en artikel från Sticket 2021 nr 1.

Vill du få hem tidningen Sticket till din brevlåda? Bli medlem genom att fylla i formuläret nedan.

Fyll i formuläret för att bli medlem

Jag ansöker om medlemskap för

Barndiabetesfondens integritetspolicy

Läs vår integritetspolicy här

×
  • {{ node.Name }}