Denna webbplats använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen. Fortsätter du innebär det att du accepterar att cookies används.
{{ node.Name }} {{ node.Name }}

ICA Stiftelsens generalsekreterare om beslutet att stötta Barndiabetesfonden

2019 inledde Barndiabetesfonden och ICA Stiftelsen ett samarbete för att slå hål på myter kopplat till kost och typ 1-diabetes. Nu berättar ICA Stiftelsens generalsekreterare Pinar Musadotter om beslutet att vara med i samarbetet.

I september förra året blev det klart att ICA Stiftelsen stöttar Barndiabetesfonden. I projektet ”Hög T1D för kunskapslyft” har man arbetat för att öka kunskapen om typ 1-diabetes och lära barn och unga om sambanden mellan kost och hälsa. I projektet vill man även slå hål på myter om kost och typ 1-diabetes. 

– Kost och typ 1-diabetes är en viktig fråga som känns väldigt angelägen. Framförallt för att det finns många som tror att det finns en koppling mellan mat och att drabbas typ 1-diabetes. De här myterna blir extra relevanta eftersom ICA handlar om mat. Barndiabetesfonden är en stark organisation som vi kan samverka med. Ett av våra fokusområden är hälsa och välmående så de här myterna behöver vi hjälpas åt att slå hål på, säger Pinar Musadotter, generalsekreterare på ICA Stiftelsen. 

Under samarbetet har man bland annat valt att lyfta myterna på baksidan av ICA:s egna mjölkpaket, börjat sälja boken Himla gott, himla bra och lyft typ 1-diabetes och kost i sociala medier. För ICA Stiftelsen har samarbetet varit viktigt för att öka kunskapen om typ 1-diabetes och för att visa stöd för drabbade familjer. 

– Vi vet att många av familjerna som har barn med typ 1-diabetes har mötts av att omgivningen frågar ”Vad har ni gjort? Vad har ni haft för livsstil för att ni ska drabbas av typ 1-diabetes?”. Den kopplingen finns ju inte och därför blir det ju dubbel bestraffning för den familjen eller den drabbade vilket känns jättehemskt.

När ansökan till projektet godkändes av ICA Stiftelsen var det redan flera ICA-handlare som arbetade med att öka kunskapen om typ 1-diabetes, berättar Pinar. 

– Det fanns redan då positiva röster från de handlare som stöttade Barndiabetesfonden. Några av handlarna har berättat att de har familj eller bekanta med typ 1-diabetes och att de känner väldigt starkt för den här frågan. Det här är en möjlighet även för ICA-handlarna att hjälpa till att slå hål på myterna. 

Hur hoppas ni att det här samarbetet ska påverka kunskapen om typ 1-diabetes? 

– Det är en viktig och angelägen fråga som berör väldigt många. Vi hoppas att projektet kan bidra till att öka kunskapen. Dels kunskapen om vad det innebär att leva med typ 1-diabetes men framförallt att slå hål på alla myter, säger hon. 

Nu har det gått över ett år sedan samarbetet startades och för ICA-stiftelsen har projektet betytt mycket. 

– För oss som organisation är vi väldigt glada och stola över att få vara en del av det här viktiga arbetet som Barndiabetesfonden bedriver. Vi själva har lärt oss otroligt mycket mer om typ 1-diabetes. Jag ska vara helt ärlig och säga att många av de saker som jag har läst i projektansökan och i boken Himla gott, himla bra hade jag inte koll på sedan tidigare. Med det här samarbetet får vi vara en länk som förmedlar kunskap om typ 1-diabetes till en större massa, säger hon. 

Var med och förändra

Känner du som Pinar att du tillsammans med ditt företag vill vara med och hitta ett botemedel mot typ 1-diabetes?

Barndiabetsfonden är den största finansiären i Sverige när det kommer till typ 1-diabetesforskning och vi samarbetar med några av världens främsta forskare i området.

Hos oss kan du vara med och göra skillnad. Vi är en liten organisation med höga ambitioner och varje bidrag betyder mycket. Tillsammans är vi starka och med din hjälp kommer vi ännu närmre en lösning på den här knuten.

Fyll i din epost-adress i formuläret nedan så tar vi kontakt med dig för ett kortare presentationsmöte av Barndiabetesfonden.

Barndiabetesfondens integritetspolicy

Läs vår integritetspolicy här

×
  • {{ node.Name }}