Ny bildteknik kan underlätta behandling av typ 1-diabetes

En forskargrupp på Uppsala universitet som fått bidrag genom Barndiabetesfonden har nu gjort stora framsteg i typ 1-diabetesforskningen. Genom en ny bildtagningsteknik hoppas man kunna hjälpa läkare att skräddarsy behandlingen för varje patient.

För 15 år sen började Olof Eriksson och hans kollegor på Uppsala universitet forska om typ 1-diabetes. Tidigt kom insikten att det idag är svårt att mäta mängden insulinproducerande celler som finns kvar hos människor med typ 1-diabetes.

– Vi har pratat med många läkare som talar om patienter med typ 1-diabetes och de flesta läkare har samma fråga. De vill veta hur många insulinproducerande celler som deras patienter har kvar och hur de utvecklas över tid. Genom att kunna följa cellerna hoppas vi göra det lättare för läkare att välja rätt läkemedel för varje patient, säger Olof Eriksson.

Olof Eriksson är forskare vid Uppsala universitet. Foto: Privat.

I det här skedet kom forskargruppen i kontakt med Barndiabetesfonden som hjälpte till att sponsra projektet. Bidragen från Barndiabetesfonden har varit avgörande för forskningen, berättar Olof.

– Typ 1-diabetesforskningen i Sverige är helt beroende av de gåvor som bland annat månadsgivare bidrar med. Speciellt så möjliggör det för yngre forskare att kunna undersöka typ 1-diabetes. Personligen hade jag inte lyckats fortsätta forska om inte Barndiabetesfonden sponsrade mig med bidrag så tidigt i karriären. Då hade jag förmodligen forskat om andra saker idag, säger han.

Resultatet av projektet blev att man med hjälp av en särskild kamera och ett nyligen framtaget medel nu kan börja följa de insulinproducerande cellerna i kroppen.

– Det här medlet innehåller en svag mängd radioaktivt ämne men det är inte farligt eftersom radioaktiviteten är mycket låg och snabbt försvinner ur kroppen. Medlet ges med en nål i armen och när vi tittar på bilderna så lyser de insulinproducerande cellerna upp, säger Olof Eriksson.

Den så kallade PET-kameran som forskargruppen tagit hjälp av används redan på många sjukhus för att kunna sätta diagnoser på patienter. Bildtagningstekniken som Olof och hans forskargrupp tagit fram är den första av sitt slag som används för att undersöka personer med typ 1-diabetes.

– Vår största förhoppning är att den här metoden ska kunna hjälpa till att utvärdera och ta fram nya läkemedel. Istället för att göra långa kliniska studier där man följer patientens blodsocker i många år, så vill vi snabbt kunna säga att man har stoppat de insulinproducerande cellerna från att dö eller om man har fått tillbaka dem, säger han.

Vad har Barndiabetesfonden betytt för er forskning?

– För det här projektet så har Barndiabetesfonden varit otroligt viktig. Vi hade inte kunnat göra det här utan Barndiabetesfonden som har stöttat det här projektet i flera år. De var med och gav pengar till den här forskningen redan när vi tog fram den första versionen av det här medlet, säger han.

På grund av Coronapandemin så har arbetet blivit försenat, men redan i början av nästa år hoppas Olof och hans forskargrupp kunna genomföra de första kliniska studierna för människor med typ 1-diabetes.

– Vi kommer börja testa det här 2021 men det är mycket arbete kvar att göra. I den första studien kommer vi till exempel bara att forska om människor som är över 18 år och som har haft diagnosen typ 1-diabetes länge. Om det verkar lovande kommer vi att fortsätta med andra kliniska studier och titta mer på patienter som nyligen blivit drabbade av sjukdomen, säger Olof Eriksson.

Efter nästa års tester hoppas man att fler ska kunna ta del av det nya medlet.

– Just nu så håller bara det här medlet i två timmar innan det slutar verka. Med hjälp av Barndiabetesfondens pengar hoppas vi kunna förlänga hållbarheten så att det håller i minst ett dygn. Då kommer vi kunna skicka det till alla sjukhus i Sverige och även utomlands i framtiden, säger han.